Een jaar W.A.Y. Loopbaancoaching

Frank van der Weg • 21 december 2023

"Geluk is niet kant en klaar aanwezig. Het ontstaat vanuit je eigen acties".


– Dalai Lama XIV

Het jaar 2023 loopt ten einde. Een jaar waarin ik de stap heb durven zetten om deels voor mezelf te beginnen. Een jaar waarin daar ineens mijn eigen onderneming was: W.A.Y. Loopbaancoaching.

Met mijn eigen twijfels in het achterhoofd is de overtuiging ontstaan dat we vaker stil moeten staan bij onszelf. What About You? Hoe zit je erbij? Krijg je nog energie van je werk? Zit je nog op de juiste plek? Doe je nog de dingen waar je blij van wordt? Past jouw werkomgeving nog bij jouw drijfveren?


In januari scheef ik me in bij de kamer van koophandel. Nette kleertjes aan want dit was toch wel een dingetje voor mij. 10 minuten later stond ik weer buiten en was daar het bestaan van W.A.Y. Loopbaancoaching. Het moment zelf viel een beetje tegen, in mijn hoofd had ik het bezoek aan de kamer van koophandel groter gemaakt. Dit gevoel staat in schril contrast met mijn gevoel na een jaar zelfstandig ondernemer!


De plannen waren er om een weekend te organiseren voor mensen met de vragen zoals hierboven gesteld. Er was interesse voor dit weekend maar tot concrete groep van 4-8 personen kwamen we nog niet. Wel kwam hier uitvoert dat ik mijn eerste traject mocht aanbieden. Tijdens het traject werd bevestigd wat ik al dacht: hier word ik blij van.


Door de samenwerking met Switchtosuccess kreeg ik mijn eerste opdracht in april. Een re-integratietraject voor het UWV.  Veel papieren rompslomp (niet helemaal mijn ding) maar ook bijzondere gesprekken. Er zouden nog meer trajecten volgen. In januari zal ik het eerste traject succesvol afronden. Deze dame gaat vanuit een werkfit traject naar een betaalde baan. Ze heeft hiervoor keihard geknokt en nooit opgegeven. Ik mocht har hierin begeleiden.


Inmiddels bestaat W.A.Y. Loopbaancoaching bijna een jaar (23 januari). Ik heb genoten van de trajecten, zowel de UWV trajecten als de loopbaantrajecten van cliënten die zich bij mij meldden.


In oktober heb ik samen met Ferdy Wissink een weekend mogen organiseren over inzicht in jezelf in de ander. Hierin stonden de DISC en de PCM centraal. Het weekend was geslaagd en het gaf een bak aan energie aan Ferdy en mij. Dit was wat ik voor ogen had in januari 2023!


Vanuit de DISC heb ik inmiddels bij meerdere bedrijven scans mogen afnemen en bespreken. In december heb ik de training DISC in teams mogen afronden. Ik heb onwijs veel zin om hier mee aan de slag te gaan in 2024!


"Alleen ga je sneller, samen kom je verder".


Het jaar van W.A.Y. Loopbaancoaching werd afgesloten met het ondertekenen van de overeenkomst met Platform Achterhoek. Het platform waar bedrijven terecht kunnen voor al hun coachvragen. Ik ben trots om hier onderdeel van uit te maken. Met een prachtige groep coaches gaan we zorgen dat elke hulpvraag bij de juiste persoon terecht komt.


Ik wens iedereen fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2024!


Wil jij volgend jaar een stap zetten? Neem gerust contact met me op!


door Frank van der Weg 31 oktober 2025
"Goed salaris, veel vakantiedagen… en toch vastgelopen"
door Frank van der Weg 13 oktober 2025
“Vanuit de klas naar het gesprek” – Hoe de Werkenergieanalyse helpt om werkplezier terug te vinden “Een goed gesprek begint niet met woorden, maar met inzicht.” Sinds 2006 werk ik in het onderwijs. Eerst als docent lichamelijke opvoeding, later als decaan en teamleider. Het is een wereld die ik door en door ken, maar die me nog steeds weet te verrassen. Zet iemand uit het bedrijfsleven in het onderwijs en die kijkt zijn ogen uit. Eén van de eigenaardigheden waar ik vroeger nooit bij stilstond, is dat we soms lijken te vergeten wat onze core-business is. Zeg je tegen iemand dat je in het onderwijs werkt, dan is de eerste reactie vaak: "Oh, je staat voor de klas." Een logische gedachte, maar de realiteit is anders. De leraar van nu is veel meer dan alleen leraar. Hij of zij is ook mentor, coach, onderwijsontwikkelaar, lid van werkgroepen en gesprekspartner voor externe instanties. En als je wordt gezien als “goede docent”, dan ben je vast ook geschikt voor die extra taak. Als die taak past bij je talenten, kan dat een positieve uitwerking hebben. Maar als je vooral wordt ingezet op wat je goed kunt, en steeds minder op wat je energie geeft, dan sluipt het werkplezier er langzaam uit. En dat gebeurt vaak ongemerkt. Een ander fenomeen: de docenten met het beste klassenmanagement krijgen de moeilijkste klassen. Ook dat klinkt logisch. Als teamleider heb ik zelf vaak zo gedacht: “Als ik deze docent daar neerzet, dan weet ik zeker dat het rustig is.” Maar dat is korte termijn denken. Het probleem lijkt opgelost, maar er sluimert alweer een nieuw probleem. Want vraag het aan die docent, en je hoort iets anders. Ze zien de uitdaging, zeker. Maar het kost veel energie. Ze zouden óók graag klassen willen waarin ze meer op de inhoud kunnen zitten. Die afwisseling maakt het werk juist prettig. En de hardwerkende, loyale docent zal niet snel aangeven dat hij of zij er zo over denkt. Daardoor blijft de ernst van de situatie vaak onzichtbaar. We kennen allemaal de verhalen van collega’s die besloten ‘een deurtje verder te kijken’ omdat ze te veel op één talent werden bevraagd. Daardoor verliest een school een goede docent. En dat had voorkomen kunnen worden – als het gesprek eerder was gevoerd. Maar wat zeg je dan? De Werkenergieanalyse gaf woorden waar ze ontbraken Voor mijn certificering als Werkenergieanalyse-coach mocht ik Marjon* begeleiden. Zij werkte op een school voor voortgezet onderwijs en zat in precies zo’n situatie. Ze voelde zich overvraagd, maar wist niet hoe ze dat moest benoemen. Marjon vertelt: “Toen ik merkte dat mijn energie weglekte en ik het lastig vond om dat bespreekbaar te maken, kwam ik in aanraking met de Werkenergieanalyse. Geen test, geen oordeel, maar een instrument dat helpt om inzicht te krijgen in je werkbeleving.” Wat het haar gaf: Een helder beeld van wat haar energie gaf en wat haar uitputte Een neutraal startpunt voor het gesprek met haar leidinggevende De mogelijkheid om haar kwaliteiten en wensen zichtbaar te maken zonder te klagen Regie over haar eigen werkgeluk “Het mooie is: het gesprek werd er niet moeilijker door, maar juist makkelijker. Mijn leidinggevende kreeg door het rapport inzicht in mijn drijfveren en uitdagingen, en ik voelde me gehoord. We konden samen kijken naar oplossingen, in plaats van langs elkaar heen praten.” Voor wie is de Werkenergieanalyse waardevol? Voor elke docent die: Zich overvraagd voelt, maar het lastig vindt om dat te benoemen Te weinig uitdaging ziet in zijn werk en daardoor onder presteert Wil werken aan zijn werkplezier, maar niet weet waar te beginnen Het gevoel heeft dat zijn talenten niet optimaal worden benut Een goed gesprek wil voeren, maar niet weet hoe Een onderlegger wil hebben die aantoont dat het niet slechts een gevoel is Tot slot In het onderwijs zijn we gewend om te zorgen voor anderen. Maar wie zorgt er voor jou? De Werkenergieanalyse is geen wondermiddel, maar wel een krachtige eerste stap. Een stap naar meer balans, meer werkplezier en meer regie. En vooral: een stap naar een gesprek dat ertoe doet. “Durf jij het aan om niet alleen goed te zijn, maar ook goed voor jezelf?”
Meer posts