Reflectie op 2024: Een Jaar van Groei en Nieuwe Mogelijkheden

Frank van der Weg • 19 december 2024

"Als je ergens over wilt twijfelen, twijfel dan over de grenzen van je mogelijkheden." (Don Ward)

Het is inmiddels december 2024 en het jaar loopt ten einde. Een perfect moment om terug te blikken op de afgelopen twaalf maanden.

Twee jaar geleden, tijdens de kerstvakantie, wandelde ik door het prachtige buitengebied van Miste Winterswijk. Het was een intensief half jaar geweest waarbij ik in mijn werk niet volledig gelukkig was. Het lag niet aan de collega's, niet aan de leerlingen en niet aan de school.

Ik deed simpelweg niet genoeg de dingen waar ik energie van krijg en net teveel de dingen waar ik energie op lekte.

Ik had mijn opleiding tot loopbaan- en talentcoach afgerond en ik wilde hier iets mee gaan doen. Alleen al het nadenken hierover gaf me nieuwe energie en zo ontstond Way-loopbaancoaching.


Toen ik twee jaar geleden de stap zette om te stoppen als teamleider, had ik geen idee wat het me zou brengen. Maar ik wist dat ik het moest proberen. Een eigen onderneming waarbij ik mensen kan helpen een werkomgeving te vinden die hen energie geeft in plaats van kost.

Via Switcht to Succes kreeg ik de kans om vlieguren te maken met UWV-trajecten. Deze trajecten waren voor mij de bevestiging dat mensen begeleiden aan de hand van kwaliteiten, waarden en behoeften mij de voldoening geeft waar ik naar op zoek was. Al snel kwamen er ook verzoeken van individuen met een ontwikkelvraagstuk.


Ik maakte kennis met de DISC-methodiek en heb ik diverse inspirerende trainingen mogen geven. Groepsdynamiek, samenwerken en effectief communiceren zijn de onderwerpen van deze trainingen. Van Amsterdam, Den Haag tot Winterswijk mocht ik met groepen in deze materie duiken.

Ook ontmoette ik een aantal bevlogen coaches en sloot ik me aan bij Platform Achterhoek, een groep coaches met een gezamenlijke missie: iedere werknemer in de Achterhoek een passende werkomgeving bieden met aandacht voor werkgeluk.


Onlangs heb ik mijn certificering voor TMA professional afgerond. TMA is een instrument dat kijkt naar de behoeften en talenten van een persoon. Met deze kennis kan ik, vanuit de principes van de positieve psychologie, mensen begeleiden naar een passende omgeving. Ik kijk er enorm naar uit om hiermee aan de slag te gaan.


Ik sluit het jaar af met het besef dat ik nog steeds gelukkig ben met de keuze voor deze weg. Met een hoofd vol nieuwe ideeën ga ik het nieuwe jaar in. Samen met Ferdy Wissing ben ik bezig met het voorbereiden van workshops over effectief coachen en samenwerken, die al concrete vormen beginnen aan te nemen.

Daarnaast spelen er ook andere, spannendere ideeën door mijn hoofd. Het gevoel van "kan ik dat?" en "wil ik deze kant op?" geeft me een positieve, onrustige energie.


Als ik één ding heb geleerd in de afgelopen twee jaar, dan is het dit:


"Als je ergens over wilt twijfelen, twijfel dan over de grenzen van je mogelijkheden." (Don Ward)


Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een geweldig 2025!


Ben jij ook benieuwd wat de grenzen van jouw mogelijkheden zijn? Laten we in 2025 een kop koffie of thee drinken om dit te bespreken.


www.wayloopbaancoaching.nl


door Frank van der Weg 31 oktober 2025
"Goed salaris, veel vakantiedagen… en toch vastgelopen"
door Frank van der Weg 13 oktober 2025
“Vanuit de klas naar het gesprek” – Hoe de Werkenergieanalyse helpt om werkplezier terug te vinden “Een goed gesprek begint niet met woorden, maar met inzicht.” Sinds 2006 werk ik in het onderwijs. Eerst als docent lichamelijke opvoeding, later als decaan en teamleider. Het is een wereld die ik door en door ken, maar die me nog steeds weet te verrassen. Zet iemand uit het bedrijfsleven in het onderwijs en die kijkt zijn ogen uit. Eén van de eigenaardigheden waar ik vroeger nooit bij stilstond, is dat we soms lijken te vergeten wat onze core-business is. Zeg je tegen iemand dat je in het onderwijs werkt, dan is de eerste reactie vaak: "Oh, je staat voor de klas." Een logische gedachte, maar de realiteit is anders. De leraar van nu is veel meer dan alleen leraar. Hij of zij is ook mentor, coach, onderwijsontwikkelaar, lid van werkgroepen en gesprekspartner voor externe instanties. En als je wordt gezien als “goede docent”, dan ben je vast ook geschikt voor die extra taak. Als die taak past bij je talenten, kan dat een positieve uitwerking hebben. Maar als je vooral wordt ingezet op wat je goed kunt, en steeds minder op wat je energie geeft, dan sluipt het werkplezier er langzaam uit. En dat gebeurt vaak ongemerkt. Een ander fenomeen: de docenten met het beste klassenmanagement krijgen de moeilijkste klassen. Ook dat klinkt logisch. Als teamleider heb ik zelf vaak zo gedacht: “Als ik deze docent daar neerzet, dan weet ik zeker dat het rustig is.” Maar dat is korte termijn denken. Het probleem lijkt opgelost, maar er sluimert alweer een nieuw probleem. Want vraag het aan die docent, en je hoort iets anders. Ze zien de uitdaging, zeker. Maar het kost veel energie. Ze zouden óók graag klassen willen waarin ze meer op de inhoud kunnen zitten. Die afwisseling maakt het werk juist prettig. En de hardwerkende, loyale docent zal niet snel aangeven dat hij of zij er zo over denkt. Daardoor blijft de ernst van de situatie vaak onzichtbaar. We kennen allemaal de verhalen van collega’s die besloten ‘een deurtje verder te kijken’ omdat ze te veel op één talent werden bevraagd. Daardoor verliest een school een goede docent. En dat had voorkomen kunnen worden – als het gesprek eerder was gevoerd. Maar wat zeg je dan? De Werkenergieanalyse gaf woorden waar ze ontbraken Voor mijn certificering als Werkenergieanalyse-coach mocht ik Marjon* begeleiden. Zij werkte op een school voor voortgezet onderwijs en zat in precies zo’n situatie. Ze voelde zich overvraagd, maar wist niet hoe ze dat moest benoemen. Marjon vertelt: “Toen ik merkte dat mijn energie weglekte en ik het lastig vond om dat bespreekbaar te maken, kwam ik in aanraking met de Werkenergieanalyse. Geen test, geen oordeel, maar een instrument dat helpt om inzicht te krijgen in je werkbeleving.” Wat het haar gaf: Een helder beeld van wat haar energie gaf en wat haar uitputte Een neutraal startpunt voor het gesprek met haar leidinggevende De mogelijkheid om haar kwaliteiten en wensen zichtbaar te maken zonder te klagen Regie over haar eigen werkgeluk “Het mooie is: het gesprek werd er niet moeilijker door, maar juist makkelijker. Mijn leidinggevende kreeg door het rapport inzicht in mijn drijfveren en uitdagingen, en ik voelde me gehoord. We konden samen kijken naar oplossingen, in plaats van langs elkaar heen praten.” Voor wie is de Werkenergieanalyse waardevol? Voor elke docent die: Zich overvraagd voelt, maar het lastig vindt om dat te benoemen Te weinig uitdaging ziet in zijn werk en daardoor onder presteert Wil werken aan zijn werkplezier, maar niet weet waar te beginnen Het gevoel heeft dat zijn talenten niet optimaal worden benut Een goed gesprek wil voeren, maar niet weet hoe Een onderlegger wil hebben die aantoont dat het niet slechts een gevoel is Tot slot In het onderwijs zijn we gewend om te zorgen voor anderen. Maar wie zorgt er voor jou? De Werkenergieanalyse is geen wondermiddel, maar wel een krachtige eerste stap. Een stap naar meer balans, meer werkplezier en meer regie. En vooral: een stap naar een gesprek dat ertoe doet. “Durf jij het aan om niet alleen goed te zijn, maar ook goed voor jezelf?”
Meer posts