“Een goed gesprek begint niet met woorden, maar met inzicht.”

“Vanuit de klas naar het gesprek” – Hoe de Werkenergieanalyse helpt om werkplezier terug te vinden
“Een goed gesprek begint niet met woorden, maar met inzicht.”
Sinds 2006 werk ik in het onderwijs. Eerst als docent lichamelijke opvoeding, later als decaan en teamleider.
Het is een wereld die ik door en door ken, maar die me nog steeds weet te verrassen. Zet iemand uit het bedrijfsleven in het onderwijs en die kijkt zijn ogen uit.
Eén van de eigenaardigheden waar ik vroeger nooit bij stilstond, is dat we soms lijken te vergeten wat onze core-business is. Zeg je tegen iemand dat je in het onderwijs werkt, dan is de eerste reactie vaak: "Oh, je staat voor de klas." Een logische gedachte, maar de realiteit is anders. De leraar van nu is veel meer dan alleen leraar. Hij of zij is ook mentor, coach, onderwijsontwikkelaar, lid van werkgroepen en gesprekspartner voor externe instanties. En als je wordt gezien als “goede docent”, dan ben je vast ook geschikt voor die extra taak.
Als die taak past bij je talenten, kan dat een positieve uitwerking hebben. Maar als je vooral wordt ingezet op wat je goed kunt, en steeds minder op wat je energie geeft, dan sluipt het werkplezier er langzaam uit. En dat gebeurt vaak ongemerkt.
Een ander fenomeen: de docenten met het beste klassenmanagement krijgen de moeilijkste klassen. Ook dat klinkt logisch. Als teamleider heb ik zelf vaak zo gedacht: “Als ik deze docent daar neerzet, dan weet ik zeker dat het rustig is.” Maar dat is korte termijn denken. Het probleem lijkt opgelost, maar er sluimert alweer een nieuw probleem.
Want vraag het aan die docent, en je hoort iets anders. Ze zien de uitdaging, zeker. Maar het kost veel energie. Ze zouden óók graag klassen willen waarin ze meer op de inhoud kunnen zitten. Die afwisseling maakt het werk juist prettig. En de hardwerkende, loyale docent zal niet snel aangeven dat hij of zij er zo over denkt. Daardoor blijft de ernst van de situatie vaak onzichtbaar.
We kennen allemaal de verhalen van collega’s die besloten ‘een deurtje verder te kijken’ omdat ze te veel op één talent werden bevraagd. Daardoor verliest een school een goede docent. En dat had voorkomen kunnen worden – als het gesprek eerder was gevoerd.
Maar wat zeg je dan?
De Werkenergieanalyse gaf woorden waar ze ontbraken
Voor mijn certificering als Werkenergieanalyse-coach mocht ik Marjon* begeleiden. Zij werkte op een school voor voortgezet onderwijs en zat in precies zo’n situatie. Ze voelde zich overvraagd, maar wist niet hoe ze dat moest benoemen.
Marjon vertelt:
“Toen ik merkte dat mijn energie weglekte en ik het lastig vond om dat bespreekbaar te maken, kwam ik in aanraking met de Werkenergieanalyse. Geen test, geen oordeel, maar een instrument dat helpt om inzicht te krijgen in je werkbeleving.”
Wat het haar gaf:
- Een helder beeld van wat haar energie gaf en wat haar uitputte
- Een neutraal startpunt voor het gesprek met haar leidinggevende
- De mogelijkheid om haar kwaliteiten en wensen zichtbaar te maken zonder te klagen
- Regie over haar eigen werkgeluk
“Het mooie is: het gesprek werd er niet moeilijker door, maar juist makkelijker. Mijn leidinggevende kreeg door het rapport inzicht in mijn drijfveren en uitdagingen, en ik voelde me gehoord. We konden samen kijken naar oplossingen, in plaats van langs elkaar heen praten.”
Voor wie is de Werkenergieanalyse waardevol?
Voor elke docent die:
- Zich overvraagd voelt, maar het lastig vindt om dat te benoemen
- Te weinig uitdaging ziet in zijn werk en daardoor onder presteert
- Wil werken aan zijn werkplezier, maar niet weet waar te beginnen
- Het gevoel heeft dat zijn talenten niet optimaal worden benut
- Een goed gesprek wil voeren, maar niet weet hoe
- Een onderlegger wil hebben die aantoont dat het niet slechts een gevoel is
Tot slot
In het onderwijs zijn we gewend om te zorgen voor anderen. Maar wie zorgt er voor jou? De Werkenergieanalyse is geen wondermiddel, maar wel een krachtige eerste stap. Een stap naar meer balans, meer werkplezier en meer regie. En vooral: een stap naar een gesprek dat ertoe doet.
“Durf jij het aan om niet alleen goed te zijn, maar ook goed voor jezelf?”




