“Sommige willen dat het gebeurt, sommige mensen hopen dat het gebeurt, anderen zorgen ervoor dat het gebeurt.” - Michael Jordan

Frank van der Weg • 29 april 2025

Het professionaliseringsbudget en waarom het zonde is dit te laten liggen (ook voor de werkgever)

“Sommige willen dat het gebeurt, sommige mensen hopen dat het gebeurt, anderen zorgen ervoor dat het gebeurt.” – Michael Jordan


Wist je dat ruim 50% van de onderwijsprofessionals hun ontwikkelbudget onbenut laat?
 
Uit onderzoek blijkt dat 52% van de docenten niet eens precies weet waar ze het aan mogen besteden.


Waarom is dit nu zo zonde, zelfs voor de werkgevers?

 

Vanuit de TMA kijken we naar de talenten van mensen.

Veel docenten hebben het talent hulpverlenen. Dit betekent dat ze een sterke neiging hebben om anderen te ondersteunen en te helpen. Vaak wordt er gezegd: “Ik voel me bezwaard richting mijn team of leidinggevende.” Ze willen hun collega's en studenten niet in de steek laten door tijd te besteden aan hun eigen ontwikkeling. Ze laten het belang van de ander voorgaan op hun eigen belang. Dit valt te prijzen maar het risico is dat de docent uitdaging mist en minder gemotiveerd voor de klas staat.


Daarnaast bestaat er binnen de TMA het talent ambitie en uitdaging. Dit talent gaat over het verlangen naar persoonlijke groei en het aangaan van nieuwe uitdagingen. Toch hoor je vaak: “Ik heb geen behoefte aan nóg meer werk.” Veel docenten denken dat professionele ontwikkeling betekent dat ze op weg zijn naar een leidinggevende rol, iets waar ze misschien geen interesse in hebben. Maar professionele ontwikkeling hoeft niet altijd te betekenen dat je een leidinggevende rol moet nastreven. Het gaat om persoonlijke groei en het verbeteren van je vaardigheden, ongeacht je positie. Het kan je bijvoorbeeld helpen bij het vinden van een betere werk-privébalans waardoor je meer energie over houdt voor je werkzaamheden.


Een andere veelgehoorde reden is: “Ik weet niet precies waar ik het aan mag besteden.” Dit gebrek aan duidelijkheid kan ervoor zorgen dat docenten aarzelen om het professionaliseringsbudget te gebruiken. Ga het gesprek aan met je leidinggevende, in de CAO staat dat wanneer het jou helpt om je te ontwikkelen in je professionaliteit dat de leidinggevende hiermee in moet stemmen.


“Sommige willen dat het gebeurt, sommige mensen hopen dat het gebeurt, anderen zorgen ervoor dat het gebeurt.” - Michael Jordan


Zelf heb ik een aantal jaar geleden de keuze gemaakt om het stuur in eigen hand te nemen en jaarlijks een scholing of cursus te volgen. Ik had het geluk dat dit werd gestimuleerd door mijn leidinggevende. Hij zag in dat een gemotiveerde collega goud waard is voor de school. Werkplezier zorgt er niet alleen voor dat je taken efficiënter uitvoert, maar ook dat je meer zelfvertrouwen hebt en minder stress ervaart.


Op deze manier ben ik erachter gekomen wat ik leuk vind. In mijn geval is dat het begeleiden van mensen met een loopbaanvraagstuk vanuit de positieve psychologie (TMA) en het onderdeel effectieve communicatie in een groep (DISC). Door deze cursussen te volgen, heb ik mijn vaardigheden verbeterd en mijn passie ontdekt. Dit heeft niet alleen mijn eigen professionele groei gestimuleerd, maar ook mijn vermogen om anderen te ondersteunen en te begeleiden.


Ik daag alle docenten en onderwijsprofessionals uit om in actie te komen. Wees degene die zorgt dat het gebeurd. Maak gebruik van het professionaliseringsbudget dat beschikbaar is. Zoek naar cursussen, workshops en andere mogelijkheden die je kunnen helpen groeien. Laat je talenten voor hulpverlenen en ambitie en uitdaging de drijvende kracht zijn achter je professionele ontwikkeling. Zorg ervoor dat je niet alleen wilt of hoopt dat het gebeurt, maar dat je daadwerkelijk de stappen zet om het te laten gebeuren.

Samen kunnen we een cultuur van voortdurende groei en ontwikkeling creëren, waarin elke docent zijn of haar volledige potentieel benut. Dit gun ik jou als professional maar dit gun ik de leerlingen in Nederland ook.  Van gelukkige leraren leer je immers meer!


Weet jij niet waar je moet beginnen of wat voor jou waardevol kan zijn? Kijk dan eens op mijn website of maak een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!




 

 

 

door Frank van der Weg 31 oktober 2025
"Goed salaris, veel vakantiedagen… en toch vastgelopen"
door Frank van der Weg 13 oktober 2025
“Vanuit de klas naar het gesprek” – Hoe de Werkenergieanalyse helpt om werkplezier terug te vinden “Een goed gesprek begint niet met woorden, maar met inzicht.” Sinds 2006 werk ik in het onderwijs. Eerst als docent lichamelijke opvoeding, later als decaan en teamleider. Het is een wereld die ik door en door ken, maar die me nog steeds weet te verrassen. Zet iemand uit het bedrijfsleven in het onderwijs en die kijkt zijn ogen uit. Eén van de eigenaardigheden waar ik vroeger nooit bij stilstond, is dat we soms lijken te vergeten wat onze core-business is. Zeg je tegen iemand dat je in het onderwijs werkt, dan is de eerste reactie vaak: "Oh, je staat voor de klas." Een logische gedachte, maar de realiteit is anders. De leraar van nu is veel meer dan alleen leraar. Hij of zij is ook mentor, coach, onderwijsontwikkelaar, lid van werkgroepen en gesprekspartner voor externe instanties. En als je wordt gezien als “goede docent”, dan ben je vast ook geschikt voor die extra taak. Als die taak past bij je talenten, kan dat een positieve uitwerking hebben. Maar als je vooral wordt ingezet op wat je goed kunt, en steeds minder op wat je energie geeft, dan sluipt het werkplezier er langzaam uit. En dat gebeurt vaak ongemerkt. Een ander fenomeen: de docenten met het beste klassenmanagement krijgen de moeilijkste klassen. Ook dat klinkt logisch. Als teamleider heb ik zelf vaak zo gedacht: “Als ik deze docent daar neerzet, dan weet ik zeker dat het rustig is.” Maar dat is korte termijn denken. Het probleem lijkt opgelost, maar er sluimert alweer een nieuw probleem. Want vraag het aan die docent, en je hoort iets anders. Ze zien de uitdaging, zeker. Maar het kost veel energie. Ze zouden óók graag klassen willen waarin ze meer op de inhoud kunnen zitten. Die afwisseling maakt het werk juist prettig. En de hardwerkende, loyale docent zal niet snel aangeven dat hij of zij er zo over denkt. Daardoor blijft de ernst van de situatie vaak onzichtbaar. We kennen allemaal de verhalen van collega’s die besloten ‘een deurtje verder te kijken’ omdat ze te veel op één talent werden bevraagd. Daardoor verliest een school een goede docent. En dat had voorkomen kunnen worden – als het gesprek eerder was gevoerd. Maar wat zeg je dan? De Werkenergieanalyse gaf woorden waar ze ontbraken Voor mijn certificering als Werkenergieanalyse-coach mocht ik Marjon* begeleiden. Zij werkte op een school voor voortgezet onderwijs en zat in precies zo’n situatie. Ze voelde zich overvraagd, maar wist niet hoe ze dat moest benoemen. Marjon vertelt: “Toen ik merkte dat mijn energie weglekte en ik het lastig vond om dat bespreekbaar te maken, kwam ik in aanraking met de Werkenergieanalyse. Geen test, geen oordeel, maar een instrument dat helpt om inzicht te krijgen in je werkbeleving.” Wat het haar gaf: Een helder beeld van wat haar energie gaf en wat haar uitputte Een neutraal startpunt voor het gesprek met haar leidinggevende De mogelijkheid om haar kwaliteiten en wensen zichtbaar te maken zonder te klagen Regie over haar eigen werkgeluk “Het mooie is: het gesprek werd er niet moeilijker door, maar juist makkelijker. Mijn leidinggevende kreeg door het rapport inzicht in mijn drijfveren en uitdagingen, en ik voelde me gehoord. We konden samen kijken naar oplossingen, in plaats van langs elkaar heen praten.” Voor wie is de Werkenergieanalyse waardevol? Voor elke docent die: Zich overvraagd voelt, maar het lastig vindt om dat te benoemen Te weinig uitdaging ziet in zijn werk en daardoor onder presteert Wil werken aan zijn werkplezier, maar niet weet waar te beginnen Het gevoel heeft dat zijn talenten niet optimaal worden benut Een goed gesprek wil voeren, maar niet weet hoe Een onderlegger wil hebben die aantoont dat het niet slechts een gevoel is Tot slot In het onderwijs zijn we gewend om te zorgen voor anderen. Maar wie zorgt er voor jou? De Werkenergieanalyse is geen wondermiddel, maar wel een krachtige eerste stap. Een stap naar meer balans, meer werkplezier en meer regie. En vooral: een stap naar een gesprek dat ertoe doet. “Durf jij het aan om niet alleen goed te zijn, maar ook goed voor jezelf?”
Meer posts